Światowy Dzień Cukrzycy – 14 listopad

Głównym celem akcji jest zwiększenie świadomości szerokich kręgów społeczeństwa odnośnie przyczyn, objawów, sposobu leczenia i powikłań związanych z cukrzycą. Światowy Dzień Cukrzycy przypomina, że liczba przypadków cukrzycy wzrasta i nadal będzie wzrastać, o ile nie zostaną podjęte natychmiastowe działania prewencyjne.

Czy w gabinecie podologicznym możemy mówić o prewencji skutków cukrzycy?

Jednym z ciężkich powikłań cukrzycy jest stopa cukrzycowa – a jak stopa to już jak najbardziej podologia.

Diabetyk u podologa – co dalej?

Na rynku jest wiele dostępnych preparatów, które mogą być zastosowane u diabetyka, ale więcej nie znaczy lepiej.  Skóra osób chorujących na cukrzyce jest wrażliwa i wymagająca odpowiedniej pielęgnacji. Niezbędne jest dogłębne nawilżenie i jednoczesne zabezpieczenie zewnętrznej warstwy lipidowej naskórka.

Podstawową pielęgnację dla diabetyka w gabinecie i jej kontynuację w domu zapewni wam specjalistyczna linia D od Süda https://sudapodologia.pl/kategoria/pielegnacja-dla-diabetykow/

ZANIM pojawią się miejsca gdzie ciągłość naskórka zostaje przerwana, bardzo ważne jest aby podczas wizyty w gabinecie przekazać pacjentowi podstawowe informacje dotyczące tego jak prawidłowo dbać o stopy. Stopa cukrzycowa to nie jedyna konsekwencja cukrzycy, dlatego warto naszego pacjenta edukować na każdej wizycie. Aby nie dopuścić do powikłań poniżej przedstawiamy kilka rad dotyczących pielęgnacji, które łatwo możemy wprowadzić do codziennej pielęgnacji.

• CODZIENNIE myj swoje stopy łagodnymi środkami, najlepiej dedykowanymi dla skóry diabetyka pod bieżącą, letnią wodą. Stopy nie powinny być moczone długo w wodzie, 2-3 minuty to wystarczająco dla kąpieli Twoich stóp.
    Polecamy emulsję myjąca https://sudapodologia.pl/produkty/emulsja-myjaca-i-kapiel-do-stop-d-200-ml-linia-dla-diabetykow/
  • Stopy po kąpieli delikatnie osusz, nie pocierając ich zbytnio. Nie zapomnij o osuszeniu przestrzeni międzypalcowych, aby unikną maceracji naskórka.
  • CODZIENNIE oglądaj swoje stopy. Zwróć szczególna uwagę na podeszwową część stopy oraz przestrzenie międzypalcowe. Jeśli zauważysz jakieś zranienie, zaczerwienie lub miejsce, które wzbudzi Twój zdezynfekuj je oraz zabezpiecz jałowym opatrunkiem, następnie skontaktuj się z podologiem lub lekarzem prowadzącym.
  • CODZIENIE stosuj kremy pielęgnacyjne, dostosowane do potrzeb Twojej skóry. Najlepiej gdyby w dobrze odpowiedniej pielęgnacji uczestniczył Twój podolog.
    Polecamy:
    balsam ochronny – https://sudapodologia.pl/produkty/balsam-ochronny-d-75-ml-linia-dla-diabetykow/
    balsam do stóp- https://sudapodologia.pl/produkty/regenerujacy-balsam-do-stop-d-75-ml-linia-dla-diabetykow/
  • Nadmierne zrogowacenia w obrębie stóp usuwaj tylko u profesjonalisty, który wykona to w odpowiednio delikatny i precyzyjny sposób. Postaraj się umawiać na wizytę u podologa co ok 4-6 tygodni. Podolog odpowiednio zadba o paznokcie i skórę stóp.
  • PAMIĘTAJ o noszeniu skarpet przewiewnych, bez włókien uciskowych, najlepiej bawełnianych i wymienianiu ich przynajmniej raz dziennie na czyste.
  • Nie chodź boso, zwiększa to prawdopodobieństwo otarcia i tworzy możliwości dla wnikania drobnoustrojów w głąb skóry.
  • CODZIENNIE spaceruj i ćwicz stopy, aby utrzymać ich prawidłowe ukrwienie i pracy mięśni.
  • Badaj się regularnie, pamiętaj o codziennych pomiarach glikemii i stosowaniu przepisanych przez lekarza lekach

Jeśli dojdzie do powikłań dotyczących przerwania ciągłości naskórka oraz trudno gojących się ran opiekę nad pacjentem powinien sprawować zespół składający się przede wszystkim z lekarza i pielęgniarki, a dodatkowo doświadczonego podologa.